Az Alteo bemutatja: BDZ – Az energia hangja - Beethoven sorozat 3
MŰSORVÁLTOZÁS!
Idei Beethoven-sorozatunk harmadik, egyben záró koncertjére két egyedi darabot választottunk az életműből.
Viac
MŰSORVÁLTOZÁS!
Idei Beethoven-sorozatunk harmadik, egyben záró koncertjére két egyedi darabot választottunk az életműből.
Viac
Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Last event date: nedeľa, 24. marec 2019, 19:30
Beethoven: Hegedűverseny
Kelemen Barnabás – hegedű
Beethoven: Kismartoni mise
Csereklyei Andrea – szoprán
Megyesi Schwartz Lúcia – alt
Szerekován János – tenor
Blazsó Domonkos – basszus
Purcell Kórus (karigazgató: Vashegyi György)
Vezényel: Hollerung Gábor
Beethoven egyetlen hegedűversenye szokatlanul gyorsan, szinte lázas alkotó tempóban született 1806 vége felé – bemutatójára közvetlenül karácsony előtt került sor Bécsben, Franz Clement hegedűművész közreműködésével. Mai koncertünkön Kelemen Barnabás játssza a hegedű szólót. Három tétele a versenyművek szokásos felépítését mutatja: az első tétel egy szonátaforma, a második lassú tempójú variációsor egy kantábilis témára és a harmadik lendületes rondó. Mindezek alapján azonban ne gondoljuk, hogy a darab sablonos, vagy elnagyolt volna. A részletek olykor a legkevésbé sem hagyományosak. Talán elég, ha ezúttal csak a kezdőtaktusokra hívjuk fel a figyelmet. Az első ütemben semmi mást nem hallunk, csak az üstdob négy ütését. Az ismételgetett négy mély “d” után hangzik fel a zenekar D-dúr akkordja, s szólal meg egy dallam-féle a hangszereken. Pár taktus múlva ismét a dob következik, ezúttal “a”-hanggal. Majd a hangismétlés ötletét átveszik a vonósok. “Disz” hangot ismételgetnek – ami elképesztő ötlet egy D-dúr hangnemű kompozíció elején, hiszen azonnal “kivezet” az alapul választott tonalitásból. Hasonló merészségek nemhogy Beethoven kortársainak, a sok generációval későbbi komponistáknak sem jutottak eszébe.
A hangverseny második részében Kismartoni mise csendül fel, melyről Beethoven így írt a kiadójának: „Misémről, amint egyáltalában magamról, nem szívesen mondok bármit is, de azt hiszem, úgy kezeltem benne a szöveget, ahogyan még kevesen”. És ez valóban így van: a mise hagyományos öt tételét (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei) öt zenei tételbe foglalta (azaz nem aprózta el a szövegrészeket, ahogy eddig szokás volt), melyek a hangnemi rendjük alapján akár egy szimfóniát is kiadhatnának. A művet ugyanaz az Esterházy Miklós rendelt meg, aki Haydn kismartoni miséinek megrendelője is volt.
Glattauer vígjátéka nagy emberismerettel és virtuozitással sodorja nézőjét a hősökkel együtt a jövő meglepetései felé...
Vincze Balázs művészeti vezető, rendező-koreográfus jól ismeri a polgári színházi hagyományokat kedvelő táncrajongók ízlését, kiválóan alkalmaz táncszínpadra ismert és közkedvelt irodalmi klasszikusokat. Nagyszerű arányérzékkel teszi követhetővé a cselekményt a tánc nyelvén. Klasszikus alapokra épülő kortárs koreográfiája különleges és látványos, szakmailag magas színvonalú, mégis befogadható és közönségbarát.
„Hegedűs a háztetőn… valahol mind azok vagyunk. Megpróbálunk egy letisztult dallamot kicsalni, miközben egyensúlyozunk, hogy ne szegjük nyakunkat. Nem könnyű!”
Prudencia Hart Phd hallgató kis Ford Ka-jával megindul egy konferenciára a skót határvidékre, Kelsoba...
A művész pályafutásának 30 éves évfordulóját ünnepli idén és a jubileumi turnéja keretében dupla koncertet ad Budapesten!
položka/y v košíku
celkom:
Váš časový limit na nákup vypršal. Prosím, znova vložte vstupenky do košíka.